Panel logowania

Naucz się wreszcie 12 angielskich czasów – w 30 minut i bez wkuwania!

W tym filmie przedstawiamy, jak łatwa może być gramatyka angielska. Typowy system nauczania angielskiego, sprawia że każdy z nas zniechęca się do dalszej nauki. Naszą misją jest sprawić, abyś to Ty był najważniejszy, a nauka była przyjemnością. Wiemy, jak wiele trudu może sprawić Ci w szkole, nauka angielskich czasów gramatycznych. Dlatego specjalnie dla Ciebie, przekazujemy tę wiedzę bezpłatnie, bo naszą misją jest sprawić, aby każdy miał swobodny dostęp do kluczowej wiedzy. Nie zgadzamy się na sytuacje, gdzie uczeń spędza 10 lat w szkole, a później mówi, że nie nauczył się angielskiego i nie potrafi się swobodnie komunikować.

Poznaj wszystkie te czasy:
Present Simple, Past Simple, Future Simple, Present Continuous, Past Continuous, Future Continuous, Present Perfect, Past Perfect, Future Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect Continuous, Future Perfect Continuous

Jeżeli wolisz czytać lub chcesz utrwalić wiedzę  zawarta w filmie, zapoznaj się z poniższym materiałem.

Czasy w angielskim – najprościej jak się da!

W owym materiale poruszę temat czasów w języku angielskim.  Są one postrachem, ze względu na to że jest ich wiele. Ale bez obaw, w dzisiejszym materiale wszystko sobie poukładamy.

Zaczynajmy.

Jeżeli poruszamy się w jakimkolwiek języku, w jakiekolwiek komunikacji, mamy teraźniejszość, przeszłość i przyszłość.

Jeżeli chcesz powiedzieć w czasie teraźniejszym ‘ja maluję’  jestem niejako w środkowej rubryce tabeli , powiem ‘I paint’. Żeby można było zbudować przeszłość albo przyszłość wystarczy, że przeniosę się do sąsiedniej rubryczki i powiem ‘I paint’.

 

Będąc w tej rubryczce widzisz o czym mówię:  pomalowałem, namalowałem, malowałem itd.

Jeżeli bym się przeniósł do rubryczki po tej stronie i dodam Edka to powiem ‘I painted’.

Jeżeli dodam Willego to powiem ‘I will paint’. Dlaczego Edek jest na końcu, a Will jest przed?

No na końcu dlatego, że mówimy o przeszłości,  więc jest po i Edka dodajemy po.

A przyszłość – Willego dodajemy przed,  bo jesteśmy przecież przed przyszłością. I wtedy będzie ‘I will paint’. Temat posprzątany, mamy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

W języku angielskim jest jeszcze uproszczona pewna kwestia.

Wydaje się pogmatwana, bo w języku polskim, kiedy mówimy ‘ja maluję’   to nie wiadomo czy mówię ja maluję, bo jestem malarzem każdego dnia czy ja maluję w tym momencie, prawda?

Muszę dodać teraz, codziennie,  bo jestem malarzem, Czyli ‘I paint’ gdybym powiedział w tej rubryczce, będziesz to rozumieć.

Oczywiście w rzeczywistości nie skaczemy z rubryczki do rubryczki, tylko mamy pewne oznaczenie, które nam mówi, że mówimy o przeszłości lub przyszłości, lub teraźniejszości.W teraźniejszości  po prostu nie mamy oznaczenia. I to jest teraźniejszość.

Natomiast w przeszłości dodajemy tzw. Edka,  a w przyszłości Willego. A więc Ed Sheeran i Will Smith.

Jeżeli chcemy zbudować ciągłość, czyli chcemy powiedzieć ‘ja maluję w tym momencie’ to jak sobie zrobimy te rubryczki niższe i one będą oznaczały, że tam mówimy o tym, że coś się ciągnie, no to wystarczy, że przykucnę  i powiem ‘I paint’ .

I wtedy wiemy o tym, że mówię o teraźniejszości,  ale w tym momencie. Tak samo gdybym przyszedł  na ugiętych kolanach do przeszłości, to bym powiedział ‘I paint’.

 

To wszyscy by rozumieli, że ja malowałem wczoraj, na przykład cały dzień.

Tutaj przechodzę z powrotem; ‘ja maluję w tym momencie’, bo to się ciągnie, prawda?

A w przyszłości będę chciał podkreślić,  przejdę do tej rubryczki, powiem ‘będę malował, będę malowała cały dzień’.

I tutaj jest ta ciągłość. Jak tę ciągłość zaznaczamy?

O ile tutaj u góry mieliśmy Edka i Willego, o tyle przy ciągłości używamy najprostszej metody do tego żeby coś przeciągnąć z miejsca na miejsce.

 

Żeby pokazać tą ciągłość, dodajemy kółeczka. W układzie dwuwymiarowym wystarczą dwa kółeczka,  dlatego zrobimy bardzo prostą rzecz. ‘I – kółeczko – paint – kółeczko-‘  Co to oznacza?

Cały czas, zauważcie, jest ‘I paint’.  Oznacza to, że ja teraz podkreślam, że się ściągnie.

To jest powiedzenie: ‘teraz, w tym momencie’. No to jak jest: ‘I – kółeczko – paint – kółeczko’  to mówimy ciągnie się w tym momencie.

Czyli ‘I paint’, w rozumieniu:   mówię to w tym momencie i opisuje to co robię w tym momencie.

Jeżeli ja bym chciał powiedzieć,  że ja w przeszłości to robiłem, to też powiem ‘I – kółeczko – paint – kółeczko’.  Tylko jestem w tej rubryczce.  I to samo w przyszłości.

Ale oczywiście też nie będziemy się przenosić mówiąc do rubryczek, więc trzeba to jakoś zaznaczyć.

I te kółeczka są tak oznaczone  abym mógł wskazać na to czy mówię o: teraźniejszości, przeszłości lub przyszłości.

Oczywiście żeby to wskazać wystarczy jednym kółeczkiem to pokazać,  tym pierwszym, a to drugie zawsze jest ‘ing’.

Czyli pamiętajmy, w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości  jest kółeczko ‘ing’ .

To jest to drugie.  A to pierwsze kółeczko będzie oznaczać…  No właśnie co?

Czy mówię o teraźniejszość, przeszłość i przyszłość.

Czasownik „być” – „ to be” – czasy w języku angielskim

No i teraz:  jak to w języku angielskim zaznaczono?

W bardzo prosty sposób.  Otóż skonstruowano jeden jedyny czasownik w języku angielskim,

który się odmienia.

Dlaczego on się odmienia?  Po to, żeby można było nim zaznaczać wiele rzeczy.

Bo wszystkie inne czasowniki się nie odmieniają.

I teraz rzecz jest taka: jeżeli się odmienia,  to odmienia się w zależności od zaimka.

I am, you are, he/she is,  itd.,

we are, you are they are, itd.

 

W przeszłości będzie was/were, a w przyszłości czasownik ‘być’ nie ma odmiany.

Więc co robimy żeby mówić o przyszłości? Dajemy Willego, tego z góry.

I dodajemy do: jak czasownik ‘być’ jest ‘to be’  no to dajemy ‘will be’ – i to oznacza przyszłość.

 

Czyli pierwsze kółeczko będzie ‘will be’, a drugie zawsze jest ‘ing-iem’.

I w ten oto sposób  popatrzcie się co uczynimy.

Pierwsze kółeczko to jest ‘I am’,  bo to jest do zaimka ‘am’.

 

Gdyby było you, to by było ‘are’,  gdyby było he to by było ‘is’, prawda?

A drugie kółeczko ‘ing’.

Czyli będzie ‘I am painting’. ‘I – kółeczko – paint – kółeczko‘

W przeszłości będzie:  ‘I was paintING’.

W przyszłości będzie: ‘I will be’ (pierwsze kółeczko) paintING.

 

Czyli tak naprawdę ja używam cały czas  jednego słowa – paint.

Ono nie ma żadnej odmiany, tu dodaję Edka, tu Willego, tu dodaje kółeczka i temat posprzątany.

Jak tworzyć pytania i negacje w języku angielskim?

Jak tworzyć pytania?  Jak tworzyć negacje w SixPacku?

Sprawa jest bardzo prosta. Jeżeli będę pamiętać, że w rubryce ‘I paint’

można też wpisać zdanie ‘I do paint’, czyli dodać tzw. Duka.

 A w przeszłości dodać ‘I did paint’. Co to oznacza?  ‘I do paint’ oznacza to samo co ‘I paint’.

Tylko z takim podkreśleniem,  że to naprawdę, rzeczywiście.

‘I did paint’ to jakbym chciał powiedzieć:  ‘ja naprawdę to pomalowałem’. Prawda?

I teraz jak to pamiętam,  to sprawa z pytaniami i z negacjami jest bardzo prosta.

Jeżeli mamy zdanie ‘I do paint’  to żeby stworzyć pytanie obracamy pierwsze dwa słowa i mówimy:

 ‘do I paint’.


Przy Dydku ‘did I paint’.  W każdym konstrukcie, uwaga, w Perfectach także,

 żeby zadać pytanie obracamy tylko pierwsze dwa słowa,  zawsze to samo.

Np. w przyszłości, tej ciągnące się,  są dwa kółeczka ‘I will be painting’ – mamy ‘I will be’.

Pierwsze dwa słowa to jest ‘I will’. Obracam: ‘will I be painting?’

Tak samo w przeszłości.  ‘Was I painting?’ albo ‘am I painting?’

Jeśli chodzi o negację bierzemy zdanie twierdzące, czyli ‘I do paint’.

Po każdym drugim słowie dodaje ‘not’. W teraźniejszości:   ‘I do not paint’. W przeszłości: ‘I did not paint’. W przyszłości: ‘I will not paint’.

 

Zauważmy, ‘not’ po drugim słowie i to samo jest w tych ciągnących się konstruktach. Czyli: ‘I am not painting’, ‘I was not painting’, po drugim słowie, ‘I will not be painting’.

Perfekty -  nasz sposób na naukę czasów angielskich

A teraz główny cel dzisiejszego spotkania, czyli Perfecty. A jeśli Perfecty to zdajmy sobie z tego sprawę, że: SixPack opisuje życie, na przykład: czas przeszły z Edkiem to jest narracja,   przyszłość z Willim to jest powiedzenie, że coś się wydarzy.

Teraźniejszość opisuje generalnie to co się w naszym życiu dzieje. Jeśli mówimy o ciągniętych konstruktach, czyli ja – ‘I am painting’, (prawda, mogę dodać ‘now’ też,

ale nie muszę, bo już wiadomo o co chodzi), to tutaj też opisuje życie, bo opisuje coś, co się dzieje.

Jak w przeszłości się ciągnęło co się działo  lub co się będzie działo. Na przykład przez 5 godzin w czasie kiedy Ty będziesz podróżować, to ja wtedy będę na przykład na ciebie czekać  i będę cały czas czekać itd.

 

I teraz uwaga. To jest opis życia. Czemu służą Perfecty? Przede wszystkim słowo Perfect oznacza Present Perfect. Oznacza czas teraźniejszy.

No właśnie jaki? No perfekcyjny ! Zaraz to wytłumaczę.

 

Ponieważ on perfekcyjnie opisuje sytuacje życiowe. I wytłumaczę w jaki sposób.

Więc to co sobie trzeba skojarzyć: A więc to nie jest utrudnienie, To jest ułatwienie.

No ale zawsze pamiętamy, że nam tłumaczono:  “jeżeli coś się wydarzyło w przeszłość, ale ma wpływ na teraźniejszość  to wtedy używamy czasu Present Perfect.”

 

To nie jest tłumaczenie wygodne, ona nam się miesza i tak dalej.. Ale zaraz zobaczycie jak wygląda  rozumienie i odczuwanie tego czasu.

 

Ale zanim to zrobimy, powiem o podstawowym punkcie wyjściowym. Czasy perfektywne mówią o dokonaniach w tym życiu,  które opisujemy SixPackiem.

Czyli  SixPack opisuje życie, a czasy perfektywne mówią o pewnych rzeczach, które, no właśnie,

się dokonały, w związku z tym mają wpływ.  I teraz popatrzmy się na bardzo prostą sprawę.

Dlaczego ja na wstępie znowu opowiedziałem o SixPacku? Bo teraz bardzo łatwo nam

będzie zrozumieć Perfecty. Perfecty są zbudowane dokładnie na tym samym konstrukcie, czyli te pozostałe 6 czasów , co pierwsze 6 czasów SixPack. I uwaga, dlaczego? Bo górę mamy prostą,

a dół mamy ciągnący się. I teraz popatrzmy się. Na dole będą też kółeczka i drugie kółeczko będzie zawsze ‘ingiem’.

A pierwsze kółeczko będzie mówiło o tym, czy mówimy o teraźniejszości, przeszłości czy przyszłości.

Jak zbudowany jest czas Present Perfect, Past Perfect i Future Perfect? Te czasy w języku angielskim przestaną już siać postrach!

Czasy te zbudowane są bardzo podobnie jak  czasy na górze tabeli.  Co robimy? Mianowicie wyobraźmy sobie następującą rzecz. Jeżeli ja powiem ‘I paint’ to znaczy ja maluję, bo jestem malarzem, prawda?  Jestem w jedynce SixPacka.

A teraz popatrzcie się, jeżeli ja chcę powiedzieć, że ja mam namalowane, namalowałem i w ten sposób daje komuś znać, że możesz już przyjechać i kupić ten obraz, bo Ci go namalowałem, albo odebrać go.

To wtedy powiem co? Mam namalowane, dokonałem.  Jak po angielsku powiem:

Ja mam?  ‘I have’.  Jakie?  Namalowane. I teraz popatrzmy się: jaka forma czasownika,

jaki konstrukt zbudujemy, jeżeli chcemy odpowiedzieć na pytanie:   ‘Jaki, jaka, jakie?’

Namalowany, ugotowany, zamówiony, zdenerwowany.  ‘Jaki, jaka, jakie?’

Mamy trzy formy czasownika. Pierwsza ‘paint’, druga z Edkiem ‘painted’ i trzecia z Edkiem ‘painted’. Jeżeli to jest regularny.

Jeżeli jest nieregularny, no to wtedy ma swoje formy.

Np. czasownik kupować: Buy – bought – bought. Na jakie pytanie odpowiada trzecia forma czasownika?

Drive – drove – driven. Jak to na jakie?  Jaki, jaka, jakie.

Jakie? Kupione. Jakie? Namalowane. Jeżeli ja powiem ‘I have’  i teraz powiem ‘paint’ ‘paint’ i dodam końcówkę ‘ed’, bo to jest trzecia forma, czyli ‘jaki, jaka, jakie’ –  ja mam namalowane.

Kiedy ktoś do kogoś powie: słuchaj mam namalowane ? Wtedy, kiedy komunikuję następującą rzecz: Np. dzwonisz do kogoś kto czeka na to, że mu coś namalujesz.

 

I w pewnym momencie dzwonisz do niego i mówisz:  ‘Mam namalowane!’ Ktoś co odpowie na to?  Np. powie tak: okej, dobra, już jadę- w domyśle odebrać. Czyli popatrzcie się. Perfektywne ujęcie sytuacji. Jeżeli ja telefonuje do kogoś i mówię: ‘I have painted your picture’, czyli namalowałem ten

twój obrazek, który zamówiłeś, to druga strona reaguje odpowiedzią: już jadę. Dlaczego?

Bo w kontekście tej sytuacji tak naprawdę ja telefonując mówię: ‘przyjedź, jestem gotowy.’ Albo: ‘ten obrazek jest do odebrania.’

Jakie to jest czas? Teraźniejszy – jest do odebrania.

Dlaczego? I teraz uwaga:  bo go namalowałem! ‘I have painted’.

Mam go namalowanego. ‘I have painted’.  Jeżeli tak jest, to zauważcie, pojawiają się dwa zdania w jednym. Jedno zdanie ukryte, bo ono mówi: ten obrazek czeka na Ciebie. Jestem gotowy do tego żebyś przyjechał i odebrał – czas teraźniejszy.

A to główne zdanie, które wypowiadam jedynie tłumaczy to, bo mówi ‘I have painted’, czyli pomalowałem, inaczej mam namalowane, już jest gotowe. I teraz patrzcie się na to.

 

Co się tutaj dzieje? Mianowicie pierwsze zdanie: ‘przyjeżdżaj jestem gotowy, zapraszam Cię teraz

żebyś to odebrał’, to to jest pierwszy punkt taki w tych przerywanych liniach to kółeczko. Dlaczego?

Dlatego, że tego nie wypowiadamy, to jest ukryte w kontekście. I teraz cofamy się i mówimy: ‘ponieważ mam go namalowanego, bo go namalowałem’ – I have painted it’.

Ok? I have painted your picture.

Czyli mamy dwa punkty. Pierwszy, ten główny: jest gotowe do odebrania, OK?

 I teraz cofam się i mówię: ‘I have painted your picture.’

I to tylko wypowiadam. Jest to tzw. czas achronologiczny, bo najpierw komunikuję rzecz ukrytą z kontekstu, a później mówię z czego wynika, że tak jest.

 

I to jest ten drugi punkt, dlatego to jest czas achronologiczny, dwupunktowy.

To jaka jest różnica między trójką w SixPacku ‘I bought a car’,  to jest ta druga forma buy – bought – bougt, oznacza, że kupiłem, opisuje życie np. 5 lat temu, ale nie wiadomo czy go dalej mam, czy go nie mam, co się z nim stało. Mogłem go sprzedać, zgubić, spalić, zjeść, albo cokolwiek.

 

Natomiast jak ja mówię ‘I have bought it’, ‘I have painted it’, to w tym momencie komunikuję coś w kontekście.  Np. ktoś zadaje pytanie:  ‘to czym jutro pojedziemy do Karola?’  ktoś powie: ‘I have bought a car’. Co oznacza – mam kupiony samochód. To co naprawdę odpowiedziałem?

‘Jutro jedziemy moim samochodem.’ Dlaczego? ‘Bo ja go kupiłem.’

Widzicie te dwie kropeczki? Dwupunktowy, achronologiczny. Wystarczy. I teraz przenosimy się do przyszłości. Co oznacza czas perfektywny w przyszłości?  Zauważcie, przyszłość to jest Willy. Proste?

Dodajesz Willa. Co to znaczy dodaję Willa? No to dodaję ‘I will have painted’.

Co to oznacza? O ile ja komuś komunikuję w czasie Present Perfect ja mam pomalowane, w domyśle gotowy jest do odbioru obraz, prawda? Czas teraźniejszy. Zauważcie  jest gotowy do odbioru.

To w przyszłości będę chciał powiedzieć: ‘ja będę miał pomalowany, czyli znowu będzie to dokonane.

Więc muszę powiedzieć do kiedy – ‘by 5 pm tomorrow’, ok? Albo o którejś tam godzinie, ale ważne jest, że znowu są 2 punkty. Bo np. ktoś mówi: “kiedy mam przyjechać?”  A ja powiem ‘I will have painted it by 5 pm tomorrow’. To oznacza – przyjedź o 5:00. Dlaczego? Bo do 5:00 to pomaluję. I popatrzcie się ‘I will’ – ja będę, ‘have’ – miał. Tłumaczenie po polsku w tym wypadku ma ogromny sens. ‘I will have’ – ja będę miał i ‘painted’ – pomalowane. No i to wszystko! Ale trzeba dodać kiedy, tak – do jutra do 5:00, za 2 dni, za rok itd.

To jest cały czas Future Perfect, który bardzo często straszy, bo on ma taki konstrukt ‘I will have painted it’.

Ale kiedy powiążemy to z Present Perfect ‘I have painted it’ – ‘I will have painted it’.

Czyli ja mówię tak: jest 5:00 godzina, to jest jeden punkt, możesz wtedy przyjechać, będzie gotowy, a przed 5:00 nastąpi akt pomalowania.

Widzimy te dwie kropki znowu? Teraz uwaga, a co z Past Perfect? Dokładnie, bardzo dokładnie, dwa punkty razem.

Kiedy ja będę chciał powiedzieć miałem pomalowane, tak? No bo mówimy o przeszłości, nie mam tylko miałem. Kiedy mam dwa punkty w przeszłości.

Np. ktoś mówi tak: ‘słuchaj, jak Karolina przyszła, to jaka była sytuacja? A ja wtedy mówię: ‘I had painted it’, bo zamiast ‘have’ to ‘had’. Czyli miałem ‘painted’ – pomalowane. ‘Before Karolina came’. Ja mówię oczywiście  Karolina po polsku w tym wypadku. ‘I had painted it’  –  ja miałem pomalowane wcześniej zanim przyszła Karolina też w przeszłości, ale ona później przyszła.

 

Czyli opisujemy czasem Past Perfect.  To się nazywa czas zaprzeszły. Dlaczego zaprzeszły? Bo mamy dwie przeszłości, ta dalsza i ta bliższa. Ta bliższa opisywana jest trójką, Edkiem, dlatego jest ‘came’ albo painted.

Ale w momencie kiedy ja chcę powiedzieć ‘I had painted it’ to ja muszę mieć jeszcze jeden punkt w przeszłości, bo ja porównuję zaprzeszłość z tą przeszłością wczoraj. Czyli oba punkty są umieszczone w przeszłości.

Ok? W związku z tym, ktoś mówi tak: ‘to jaka była sytuacja jak Karolina przyszła?’ A ja mówię ‘I had painted it before she came’.

Ja to miałem namalowane, dokonałem tego i to jest dokonanie, no i to wszystko.

Ostatnie trzy czasy w języku angielskim w  konstrukcie perfektywnym – nauka czasów angielskich

Teraz powiemy sobie o ostatnich 3 czasach w konstrukcie perfektywnym, tych czasach z kółeczkami. No i oczywiście wszystko jest dokładnie tak samo, tylko, że kiedy mówimy w czasie Present Perfect Continuous, to wtedy nie opisujemy punktu, tylko pewne trwanie.

I kiedy używamy czasu Present Perfect Continuous i jak on jest skonstruowany? Sprawa jest bardzo prosta. Mianowicie pamiętacie, że w SixPacku dodawaliśmy czasownik ‘be’ prawda? ‘I am painting’. Tutaj też dodajemy ‘be’, ale to są Perfecty, więc w trzeciej formie, więc będzie:  ‘been’.

Czyli znowu dokładnie to samo – ‘I have been paint’ –  no i drugie kółeczko- to jest co? No ‘ing’ !

Czyli popatrzcie się, pierwsze kółeczko jest zawsze ‘have been’ , okej?  Ewentualnie ‘has been’, jeżeli to jest trzecia osoba liczby pojedynczej – he, she, it, ale powiem wam jak zapomnicie i powiecie:

‘He have painted it’ nic się nie stanie, każdy Cię zrozumie. I teraz uwaga, czyli ‘I have been painting’. Co to oznacza?  Że ja coś robiłem przez jakiś czas.

 

Ale patrzcie się, są potrzebne dwa punkty. Przypominam, to musi być w kontekście, jak ten kontekst tutaj jest jakby ważny, na ile istotny? Otóż, ktoś mówi w ten sposób: ‘Ty, a czemu Ty jesteś cały pochlapany?’ a ty mówisz: ‘I have been painting for 5 hours’. Co to oznacza? No jestem pochlapany,

bo pracowałem z farbami. Tak? To co teraz widzisz jest efektem czego? Procesu, który trwał, pięciogodzinnego malowania. Czyli jakbyśmy po polsku powiedzieli: ‘co to taki jesteś brudny?’ A my: ‘kopałem w ogrodzie przez ostatnie 3 godziny.’ Kropka.

Jest to wytłumaczenie, w związku z tym to musi być w kontekście. Gdybym

ja chciał powiedzieć, że ja wczoraj kopałem w ogrodzie, to co zrobię? Ja po prostu powiem, że kopałem. Jak wczoraj malowałem, to powiem, że malowałem ‘I painted it’. Prawda?

 

Natomiast, jeżeli ja chcę wytłumaczyć dlaczego jestem taki pomalowany, czyli w kontekście, to powiem: ‘I have been painting for 5 hours’.

To wszystko. No i teraz: a co będzie z przyszłością? No dokładnie to samo. Dodam Willego, prawda? ‘I will” i co dalej? ‘Have been’. A w przeszłości dodam ‘I had been’. Czy widzimy już konstrukt gramatyczny dokładnie to samo?  I drugi człon to końcówka ‘ing’, czyli drugie kółeczko. I teraz patrzcie się. Kiedy użyję czasu przyszłego ciągłego perfektywnego? No wtedy kiedy ktoś zada pytanie następujące:

‘Słuchaj czy jutro o 5:00 pójdziesz z nami do kina?’ A ja wtedy będę chciał powiedzieć:

‘Wiesz co, o 5:00 to ja będę po… uwaga – ciągnącym się malowaniu przez 5 godzin, więc raczej nie, bo będę zmęczony’. I wtedy powiem coś takiego: ‘I will have been painting for 5 hours by the time you come.’ Co to oznacza? Ja będę malował przez 5 godzin – to mówię o przyszłości – ‘I will have been painting’ i to się będzie ciągnęło 5 godzin, do 5:00 kiedy wy chcecie przyjść zabrać mnie, więc raczej nie pójdę. Ja nie muszę powiedzieć nie pójdę, tylko powiem: hej no będę po 5 godzinnym malowaniu i w domyśle ktoś mówi: aha no dobra, no to rozumiem, będziesz musiał odpocząć.

Rozumiemy? A teraz co będzie w przeszłości? Kochani no w przeszłości jest dokładnie to samo co w czasie Past Perfect,  gdzie były 2 punkty w przeszłości, jeden wcześniejszy, drugi troszeczkę późniejszy, ale oba w przeszłości, a tu zamiast tego pierwszego punktu w tej dalszej przeszłości będzie ciągnący się obszar. Czyli np. ‘I had been painting’ ja byłem malowałem przez 5 godzin zanim ona przyszła – ‘before she came’ prawda? Co wtedy podkreślam? Że to trwało, dlatego nie byłem w stanie z nią normalnie rozmawiać, bo byłem zmęczony. No i teraz jak zadajemy pytania? Obracamy.  ‘I have’ – ‘have I’, ‘I will’ – ‘will I have painted’ W przeszłości ‘I had’ – ‘had I’.

 

Jak budujemy negacje? Po drugim słowie dodajemy ‘not’. Poznajemy już? Rozumiemy dlaczego tłumaczyłem SixPacka? ‘I have not painted it’, ‘I will not have painted it’, ‘I had not painted it’.

W perfectach kluczem są formy czasownika nieregularnego trzecie,  bo w regularnych, to jak w paint, cook, work, play to jest zawsze Edek, prawda? Bo dwie pozostałe formy, druga i trzecia, play – played -played to jest Edek. No i to nam pokazało w tym momencie pytania, odpowiedzi do jakiego czasu? Do czasu perfektywnego. I to wszystko.

No i teraz ktoś powie: jeżeli ktoś tego nigdy się nie uczył no to może być skomplikowane. Ale jeżeli uczyliście się perfectów to popatrzcie się jak nagle to klarownie się pokazuje.

I teraz weźcie sobie 10 czasowników, które znacie 10 czasowników, których nie znacie jak chcecie je poćwiczyć i nauczyć się ich. I zacznijcie sobie żonglować. Słuchajcie, taka żonglerka 3 razy po godzinie powoduje, że 12 czasów uruchamiacie tak. I to wszystko. Tu nie ma żadnej komplikacji.

Dodatkowo powiem, że do każdego tego konstruktu można dodać stronę bierną i wtedy pojawia się 24Pack.

Ale teraz tego nie będziemy robić, bo byłoby za dużo. Natomiast to jest dokładnie taki sam konstrukt. W związku z tym język angielski jest naprawdę gramatycznie najprostszym językiem, żeby szybko, sprawnie zacząć mówić. Jeżeli masz takie uczucie, że uczyłeś, uczyłaś się ileś lat angielskiego, a ktoś Ci to wytłumaczył kilkanaście minut…

Wiem, że to boli, ale dzisiaj jest pierwszy dzień reszty naszego życia. Dlatego zapraszam do tego żeby teraz sobie to poćwiczyć w oparciu o nasze materiały. Mam nadzieję, że dzięki temu materiałowi nauki czasów angielskich stała się dla Ciebie o wiele prostsza!

Oczywiście żeby klarownie mówić po angielsku, bardzo ważne jest znać odmiany czasowników nieregularnych.  Ich nie ma znowu strasznie tak dużo. Na tym kanale YouTube znajdziecie 3 filmy, które dokładnie mówią o czasownikach nieregularnych, ale nie tylko mówią, one uczą. Tam macie materiały, dzięki którym w ciągu dosłownie 2-3 tygodni będziecie operować setką czasownik nieregularnych, pierwszą drugą i trzecią formą, nie ma żadnego problemu.

 

 

Krzysztof Sarnecki,

Quest for English.

3 nasze filmy z czasownikami nieregularnymi:

Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0

Panel logowania